Sociale media, privacy, Truman en de Matrix

De strijd om privacy is al gestreden op sociale media, niemand geeft er nog om of doet er iets aan. Intellectuelen wijzen ons hier graag op, maar ondertussen dartelen ze vingerwijzend verder op Twitter en Facebook. Maar waarom wordt er dan zo weinig om privacy gegeven en nog minder voor gedaan? Ik gebruik twee films om het duidelijk te maken, dit zijn de Truman Show, een film over iemand die zonder het te weten in een reality-reeks meespeelt en de Matrix, waarin Neo ontdekt dat zijn leven tot voor kort een simulatie was.

Image

We zijn allemaal kleine Trumans, die net zoals hem opgesloten zitten in een valse wereld. Maar onze vrienden en volgers zijn echt (althans de meesten, 44% van de accounts op Facebook zijn vals en 33% op Twitter). Het gaat hier niet om je vrienden of volgers, maar wel om de derde partijen die allemaal meekijken zonder een vriendschapsverzoek te sturen. Bedrijven hebben nood aan persoonlijke informatie om gepersonaliseerde reclame te sturen en Facebook heeft deze bedrijven nodig omdat zij de uiteindelijke rekening betalen.

Dat wil zeggen dat Facebook en Twitter net zoals de programmamakers van de Truman show er voor zorgen dat wij, de Trumans van Facebook, genoeg om handen hebben zodat we niet verder nadenken over de camera’s die her en der verborgen zijn. Het mag  niet  opvallen dat dit de hoofdactiviteit van sociale media is geworden. Net zoals Truman niet mag weten dat hij eigenlijk geadopteerd werd om één van  de bekendste tv-sterren ooit te worden.

We kunnen van Truman niet verwachten dat hij hier iets aan verandert als hij zelf niet weet wat er gebeurt. En het is moeilijk om te begrijpen hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken om profielen op te stellen en reclame te personaliseren omdat dit niet wordt uitgelegd.

Uiteindelijk laten sociale media wel steekjes vallen waardoor het mogelijk wordt om een kijkje te nemen achter de schermen. Prism zou zo als een voorbeeld kunnen dienen waardoor duidelijk wordt dat persoonsgegevens niet zo goed bewaard worden op Facebook. Truman riskeerde zijn leven om te ontsnappen aan zijn valse leventje, terwijl  weinig mensen Facebook hebben verlaten sinds Prism in het nieuws kwam.

Image

Langs de andere kant, is er minder keuze, want net zoals in de Matrix kunnen we alleen maar kiezen tussen vertrekken of  blijven. Dit is extra moeilijk omdat Neo en Truman kiezen om een slechtere wereld te verlaten. Sociale media zijn goed en slecht tesamen, het zijn niet alleen plaatsen waar mensen door bedrijven worden gevolgd maar ook plaatsen om contact te houden, nieuws te lezen en nieuwe dingen te ontdekken.

Image

Dus de keuze tussen verlaten of verder doen is veel moeilijker omdat er geen beter alternatief bestaat. Dit zou moeten verklaren waarom er zo weinig wordt gedaan na grote privacy-schandalen in de media. Als gebruikers enkel de keuze krijgen tussen blijven of het kind met badwater en al weggooien, is het moeilijk kiezen.

Dit onderzoek naar het gebruik van persoonlijke gegevens op sociale media wil geen blauwe of rode pil aanbieden. Er moet beter worden nagedacht over een hele hoop pillen of oplossingen die tussen de twee kunnen aangeboden worden. Het debat wordt veel te snel tot één van deze twee keuzes herleid waardoor de blijvers onkritisch lijken en de moraalridders hypocriet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s