“Mijn onderzoek? Ik werk op hersentumoren in muizen”

Jullie mede-doctorandi herkennen deze situatie heus wel: je ziet op een familiereünie een tante die je al lang niet gezien hebt of je komt in de supermarkt een oude klasgenoot tegen, wat ongetwijfeld tot volgende vraag leidt: “En wat doe je nu van werk?”, meestal gevolgd door “Waar gaat je onderzoek dan over?”. Klassieke fout van elke beginnende doctoraatsstudent (present company included!) is vervolgens je onderwerp vol enthousiasme in geuren en kleuren uit te leggen, waardoor je gesprekspartner liefst zo snel mogelijk van onderwerp verandert omdat hij/zij er toch geen jota van begrijpt. Relatief snel heb ik mijn antwoord op deze vraag dus geperfectioneerd tot “Ik werk op hersentumoren in muizen”. Iets wat ook mijn tante nonneke begrijpt. Maar laat dit blogbericht nu een poging zijn om aan alle geïnteresseerden uit mijn omgeving in iets meer detail toe te lichten waar ik mij de komende 4 jaar mee zal bezighouden.

Glioblastoma multiforme is de meest voorkomende hersentumor in volwassenen, en helaas ook de meest agressieve vorm. Zelfs met ‘state-of-the-art’ behandeling – bestaande uit de chirurgische verwijdering van de tumormassa, gevolgd door radio- en chemotherapie – is de kans op herval ontzettend hoog, en zijn er slechts zeer weinig patiënten (<2%) die de kaap van twee jaar na diagnose halen. Ondanks het feit dat deze aandoening wereldwijd duizenden onderzoekers bezig houdt, is er het laatste decennium op vlak van behandeling slechts weinig vooruitgang geboekt. Vermits de traditionele behandelingsmethoden tekortschieten, is het dus ontzettend belangrijk alternatieve strategieën te onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is immuuntherapie, waarbij de patiënt een vaccin toegediend krijgt dat het immuunsysteem van de patiënt zal aanzwengelen, met één doel: de vernietiging van elke residuele tumorcel.

Wat maakt glioblastoma nu zo moeilijk behandelbaar? Twee redenen. Doordat dit een tumor is die voorkomt in de hersenen, is chirurgische verwijdering bijzonder lastig. Bovendien is dit type tumor uitstekend in zich camoufleren voor het immuunsysteem, waardoor het niet wordt afgestoten. Het immuunsysteem heeft namelijk als taak om lichaamsvreemde deeltjes (bacteriën en virussen, maar ook bijvoorbeeld een orgaantransplant) op te sporen en te vernietigen. Tumorcellen daarentegen zijn in feite niets meer dan normale lichaamscellen die door een opeenstapeling van DNA mutaties ongecontroleerd blijven delen, waardoor ze alsmaar meer mutaties accumuleren. Met als gevolg dat deze cellen na een tijdje nauwelijks nog op de oorspronkelijke cel gelijken en dus ook door ons immuunsysteem als “vreemd” bestempeld worden.
En daar wringt nu net het schoentje: vermits de mutaties in deze tumorcellen blijven ophopen, ontstaat er een soort natuurlijke selectie waarbij de tumorcellen die zich beter kunnen vermommen om immuunherkenning te ontlopen (de meer kwaadaardige cellen) overleven, en de overige tumorcellen geëlimineerd worden. Bovendien produceren glioblastoma cellen actieve stoffen die nabijgelegen immuuncellen inactiveren.
Het doel van mijn doctoraatsonderzoek bestaat er bijgevolg in de immuunreactie tegen glioblastoma te vergroten, en dit op twee manieren: (1) door de ontwikkeling van een vaccin dat ervoor zorgt dat meer immuuncellen de tumor gaan aanvallen, en (2) door de modulatie van de lokale tumoromgeving om de geïnactiveerde immuuncellen weer te reactiveren.
Misschien een ietwat ambitieus project, maar wel één met o zo belangrijke toekomstperspectieven!

Image

Een Reactie op ““Mijn onderzoek? Ik werk op hersentumoren in muizen”

  1. hoi Chloe, wat een geweldig interessant en nuttig onderzoek doe jij! Je gaf aan dat je jouw onderzoek doet op muizen, met als doel om een geneesmiddel (vaccin) voor een specifiek agressieve kanker in mensen te vinden – als ik het goed begrijp. Heb je enig zicht op hoe lang het zou duren om een werkzaam vaccin te ontwikkelen als blijkt dat jouw methode werkt? Ik heb wel eens begrepen dat dat een erg langdurig proces is. Zou het sneller kunnen?

Geef een reactie

